follow
dash
fohfaifsik

Saya selalu tanya kenapa penggunaan terma loyar buruk.Kenapa bukan tayar buruk ataupun loyar beruk? -Rahman Kassim

Klik "CERPEN" untuk teruja.

Posted on 05 June, 2011 at @ 11:44 PM, you can leave your comment (3) (0)
Header Transparent stail AinMazlan
jeles tak tengok blog orang header yang lawa lawa . mari aku ajarkan macam mane nak buat yang cool punye header !

aku gunekan PHOTSCAPE dan GIMP :

1.adjust dulu width blog korang untuk pastikan yang header tu betul betul muat dan cantik .




2.open PHOTOSCAPE , tekan NEW yang dekat hujung sekali tu . warna merah .
3.settingkan width die ikut width blog korang tadi .



spesyel step*
4.*buat macam yang aku buat . gunekan box / oval shape . boleh tengok gambar .













5.masukkan text korang . gunekan text dan picture , yang macam gambar gunung .




6.buat ikut suke citrase perut korang :]




7.dah siap , Save .
















Sekarang open GIMP pulak :




1.OPEN file gambar korang tadi .






2.pilih yang MAGIC TOOL
( tak tahu yang mane , tengok gambar . yang petak , yang atas . )



3.point kan MAGIC TOOL dekat warne yang korang nak transparentkan .



contoh : warne merah .






4.dekat TOOLBAR , search LAYER > Transparency > Add Alpha Channel .







4.gunekan eraser untuk memadam .



5.dah siap , SAVE AS okay :]




6.pastikan korang save as : PNG . SAVE !





7.JANGAN TICK APE APE . cume tick SAVE RESOLUTION DENGAN YANG BAWAH SEKALI .





DAH siap . upload deka CONFIGURE HEADER korang :]



dah siap ! comel tak . memang tak . kalau kau yang buat , mestilah comel :]



p/s : ayat aku keling , tak paham , tanyee tauw . aku tak makan orang ~~~